Kamis, 10 Maret 2011

Pengkoreksian kalimat dan kata-kata 2


Nama               : SAFINA
NPM               : 11208122
Kelas               : 3 EA 10
Matkul             : Softskill B.indonesia 2
Dalam minggu nie seluruh warga cyber telah dikejutkan oleh kehadiran sekumpulan hackers dari pelbagai pelusuk indonesia yang telah melancarkan gerakan “Ganyang Malaysia” , sama seperti gerakan “Ganyang Malaysia ” yang dipelopori oleh Presiden Sukarno semasa konfrantasi diantara Malaysia dan Indonesia di dalam usaha Presiden Sukarno hendak menubuhkan Indonesia Raya.
Isu Gerakan Ganyang Malaysia ini muncul kembali kerana tidak puas hati dengan tindakan kerajaan Malaysia mengenai isu PATI(Pendatang Asing Tanpa Izin) dan mengenai Pulau Ambalat , dimana kerajaan Malaysia telah memberi konsensi mencari gali minyak di Pulau Ambalat kepada syarikat Shell. Indonesia membantah tindakan Malaysia kerana Indonesia mendakwa Kepulauan Ambalat milik Indonesia. Media Massa Indonesia yang memainkan sentimen Gerakan Ganyang Malaysia sehingga mengundang sekumpulan ‘ hackers’ untuk melancarkan Gerakan Ganyang Malaysia nie menerusi cyber.
Gerakan mendeface web-web kerajaan , universiti dan web perseorangan begitu teliti dan msg yang di tulis di muka hadapan adalah beitu jelek.Gerakan ini begitu terancang dan dianngotai oleh pelbagai group hacker di Indonesia seperti group Medan Hacker yang mempunyai channel IRC di server Dalnet. Kumpulan ini telah banyak mendeface web-web Malaysia..
Pengkoreksian ejaan:  
·        Nie : ini
·        Ganyang : hancurkan
·        Msg : pesan
·        lebih kurang : kurang lebih
·        menubuhkan : membentuk

pengkoreksian kalimat:
·        Dalam minggu nie seluruh warga cyber telah dikejutkan : Dalam minggu ini seluruh warga cyber telah dikejutkan
·        telah melancarkan gerakan “Ganyang Malaysia” : telah melancarkan gerakan “Hancurkan Malaysia”
·        msg yang di tulis di muka hadapan : pesan yang di tulis di muka hadapan
diksi:
Isu Gerakan Ganyang Malaysia ini muncul kembali kerana tidak puas hati dengan tindakan kerajaan Malaysia mengenai isu PATI(Pendatang Asing Tanpa Izin)
Sinonim:
·        Dikejutkan : dikagetkan
·        Kehadiran : kedatangan
·        Jelek : buruk

Tidak ada komentar:

Posting Komentar